Från mitt fönster

Små funderingar om världen innanför och utanför fönstret

Namn:
Plats: norrland, Sweden

46, gift, 2 barn, bostadsrätt, sommarstuga, fast arbete = Svensson

onsdag, december 07, 2005

Svenska språket

..är inte det officiella språket i Sverige!

Hörde jag på lunchnyheterna. I Finland och EU är svenska det officella språket i Sverige men inte i vårt land.

I Sverige är svenskan huvudspråk, inte det officiella språket - vad det nu gör för skillnad - men en av anledningarna är tydligen att folk som inte har svenska som sitt modersmål inte ska behöva känna sig diskriminerade. Detta har utretts.

Om jag flyttar till Frankrike och inte kan franska, ska jag känna mig diskrimerad då?


P.s Nä, men kanske diskriMInerad.....(finns det ingen stavningskontroll i den här bloggen??)

1 Comments:

Blogger Annapelu said...

Men sorry alltså! jag kollar ideligen men hade inte sett detta.

Igår var jag mest upptagen med att kolla när DU skulle uppdatera din blogg efter julfesten ;-)

Det är väl tur att du är tvåspråkig, fast efter tv4-Tones framfart i rutan är vi alla svaga för norska, du kan väl bryta lite bara...

Nytt inlägg är på g, formulerar i huvudet...

09 december, 2005 08:34  

Skicka en kommentar

<< Home