Från mitt fönster

Små funderingar om världen innanför och utanför fönstret

Namn:
Plats: norrland, Sweden

46, gift, 2 barn, bostadsrätt, sommarstuga, fast arbete = Svensson

torsdag, december 01, 2005

Advent

är mörker och kyla.
Vi tänder ett ljus och ber,
förbarma dig Gud över jorden,
all nöd all förtvivlan du ser.

En sång vi sjöng på julgudstjänsterna, julavslutningarna, ja i alla sammanhang där man firade julen. Avsnittet med mörker och kyla stämmer bra just nu. Det är mycket fokus på det i min blogg, jag är väldigt påverkad av mörkret i år, trött jämt. Men det har jag ju berättat om tidigare, slutsnackat om det.

Jag kan mina böner och psalmer, det här är tjejen (eller snarare kvinnan) som har gått på söndagsskola, kyrkans barntimmar, miniorerna, juniorerna - you name it.

Det var roligt att gå på dessa träffar man pysslade alltid, flirkuletomtar, filttavlor, gjuta ljus av ljusstumpar...Bönerna och psalmerna fick man liksom på köpet.

Nu har de t o m satt nya ord på Fader vår så när man råkar gå i kyrkan nån gång kan man inte ens den bönen. Tillbaka med den gamla versionen! Jag förmodar att resten av publiken i kyrkan är ännu äldre än jag, (ja viss åldersnoja finns, återkommer om det nån annan gång)varför har de inte protesterat?

Alla ni 12 pers som går varje söndag, våga vägra tills originalbönerna och psalmerna kommer tillbaka!

Växer man upp i en liten by som jag gjorde var det enda aktiviteterna som fanns. Detta var nämligen före fritids tid. Det var EN tjej i hela byn (ca 300 pers) som var hos dagmamma, alla andra hade sina mammor hemma.

Konfirmerad är jag också, förstås, och det finns en viss koppling till dans. Det är dock dags för "Floor filler" på tv3 nu så jag hinner inte berätta just nu, fortsättning följer.

p.s jag blev så exalterad av alla mina 3 läsare så jag var bara tvungen att skriva lite till ikväll - hur ska det här sluta?

1 Comments:

Blogger Annapelu said...

Förbanna inte mörkret - tänd ett ljus har man ju också hört, hela kåken skulle brinna ner om man skulle tända alla ljus som behövs.

Igår var jag faktiskt vaken till 23.35 - rekord sen i somras...Kan bero på att jag var på resande fot och fick sova i bilen/bussen på väg dit och hem. Totalt antal sovtimmar förra dygnet: ca 12! Nån mild form av sömnsjuka??

03 december, 2005 19:46  

Skicka en kommentar

<< Home