Från mitt fönster

Små funderingar om världen innanför och utanför fönstret

Namn:
Plats: norrland, Sweden

46, gift, 2 barn, bostadsrätt, sommarstuga, fast arbete = Svensson

torsdag, januari 19, 2006

Nostalgi

När man är en kontorsråtta som jag får man en gång per år förmånen att plocka ut allt innehåll ur olika pärmar och stoppa in det i bruna lådor i stället.

Varje år tänker jag tillbaka till mitt allra första jobb, 1983. Då var jag instoppad i ett arkiv för att städa undan de gångna 10 årens alla lådor, upp och ner på en stege, tömma lådan, flytta om de äldsta överst, fylla på med nya osv.

Det tog några veckor kan jag säga. Det var inte världens roligaste jobb heller. Som tur var fick jag andra uppgifter sedan och avancerade till slut till export- och importhanterare. Man fyllde i en himla massa blanketter på skrivmaskin, jag slog faktiskt ihjäl en hederlig gammal IBM-skrivmaskin med skrivkula en gång. (den trilskades och då slog jag tillbaka - dumt för det var en jättebra maskin, den blev aldrig sig själv efter det) Men det är en helt annan historia.

Iallafullafall så blir jag alltid lite nostalgisk när jag känner lukten av bruna arkivlådor.

1 Comments:

Blogger Mildamakter said...

Förstår precis vad du menar, den lukten har jag itne känt på flera år nu när jag tänker efter...

19 januari, 2006 15:12  

Skicka en kommentar

<< Home