Från mitt fönster

Små funderingar om världen innanför och utanför fönstret

Namn:
Plats: norrland, Sweden

46, gift, 2 barn, bostadsrätt, sommarstuga, fast arbete = Svensson

fredag, december 09, 2005

"Skrapdan"

I norrlands inland pratar vi ett eget språk, "bondska" d v s dialekt. (precis som i övriga landet) Jag trodde att jag kunde det flytande, även om mitt språk har blivit "svenskare" efter ett ½ liv som stadsbo.

Pratade nyss med mamma, bl a om julen. Då säger hon "det bestämmer vi på skrapdan"

????

Där hon kommer ifrån, ändå längre in i bushen, kallas dan före dopparedan för "skrapdan" - den dag man skrapar ihop och gör klart inför julen.

Man lär sig nåt nytt varje dag.

p.s - mamma ringde och grattade mig på namnsdagen, idag är det Anna, Grattis till mig och alla andra Anna ute i landet!