Från mitt fönster

Små funderingar om världen innanför och utanför fönstret

Namn:
Plats: norrland, Sweden

46, gift, 2 barn, bostadsrätt, sommarstuga, fast arbete = Svensson

fredag, januari 20, 2006

Matlagare

Jag läste senaste numret av Buffé, tidningen man får om man betalar sina inköp med Ica-kortet. Där har de ett antal familjer som har som uppdrag att testlaga olika recept och tala om vad de tycker om maten.

Jag blir så imponerad, först handla hem alla ingridienser, sen laga maten (helst flera ggr) och sen skriva ihop nåt utlåtande! Jag blir trött bara jag hör talas om det. Min dröm är att ha en restaurang i mitt hus, med utkörning förstås. (jag skulle faktiskt kunna tänka mig att gå 3 trappor ner och hämta, själv....)

Förmodligen tycker jag inte att det är så kul att laga mat för att jag inte är så bra på det. Ibland är det lite roligt om man kommer på nåt recept och allting finns hemma redan. Men oftast så fattas det nåt och då blir det så besvärligt.

Snabbmakaroner har vi förstås alltid hemma.

Jag saxade några frågor (ungefär som jag minns dem) ur Buffé och svarar själv på dom:

Favoritpryl i köket?
Matberedaren, minihacken och diskmaskinen!

Favoritmatland?
Jag älskar ju pasta så Italien är ett av dem, men jag gillar också thaimat och indisk mat så de länderna måste också få vara med. Italien är det enda land jag har varit i än så länge. Thailand kan jag tänka mig att åka till men inte Indien. (fegis)

Bästa matminne?
Allra första gången jag åt flamberad pepparstek, (1981 - i Tunisien!)det var så häftigt när de tuttade på maten och en så god pepparstek har jag aldrig ätit sen dess.

Jag har ett till också: Jag och två kompisar slog på stort och skulle äta på fiiiin restaurang i Stockholm, vi valde Coc Blanc, det måste vara minst 10 år sen. Vi ville verka lite världsvana så vi beställde fördrink, kir royal (å va dyr den var - men det låtsades vi inte om) och när det var dags att beställa vin så sa vi elegant att kyparen fick bestämma - utan att ha tittat i vinlistan först.

Tack och lov så var vi två som ville äta fisk och en som vill äta kött så därför föreslog han att vi skulle ta varsitt glas. När vi sen kollade i vinlistan så fanns det inte ett enda vin under 500 kr, inget husets vin, de dyraste flaskorna låg på typ 10 000 kr!!!! Gulp. Gott var det iallafall och dyrt blev det, men inte så dyrt som det skulle ha kunnat bli.......

Men mest imponerad av den restaurangen blev jag nog på toaletten: de hade frottéhanddukar, en liten som man torkade sig på och sen slängde i tvättkorgen, det är stil! Men så är jag ju mani på handdukar. Finns det nåt ord för det tro, "handukitist" kanske?

2 Comments:

Blogger Mildamakter said...

Du skulle prova att bjuda hem ett gäng vänner och sen hjälps man åt att laga mat, det blir mycket roligare, jag lovar!

20 januari, 2006 14:13  
Blogger Annapelu said...

Varje dag?

20 januari, 2006 14:43  

Skicka en kommentar

<< Home