Från mitt fönster

Små funderingar om världen innanför och utanför fönstret

Namn:
Plats: norrland, Sweden

46, gift, 2 barn, bostadsrätt, sommarstuga, fast arbete = Svensson

måndag, december 12, 2005

Matcha eller...

inte matcha, det är aldrig frågan. DET ÄR KLART att det ska matcha!

Jag har gjort mig ovän med en dam på en blomsteraffär här i stan (dumt av henne, där handlar jag aldrig mer) som envisades med att plocka ihop en bukett som bestod av röda, gula och blåa blommor, hon blev sur när jag påpekade att jag inte gillar när det är för många färger tillsammans. Rött och gult ihop, helt ok om det är t ex gula blommor med röda strimmor i (eller tvärtom) likasamma med rött och orange. Blått går bara ihop med vitt och gröna blad, vitt går med allt, rosa och lila är tveksamt men det är mest för att jag inte är så förtjust i lila. Petig - ja visst!

Dottern tröttnade redan i 4-årsåldern, när jag envisades med att alla kläder skulle vara i samma färg (t o m trosorna, ok lite överdrivet, jag vet) "allt behöver inte matcha, mamma"... När hon dessutom erkände att hon aldrig varit speciellt i rosa & glitter så blev man ju lite besviken...Den lilla rosa träningsdräkten med volang som jag aldrig fick (hade en mörkblå, blä) ville hon heller inte ha. Otacksamma unge!

Sonen har faktiskt utvecklats mycket bättre, han gillar att matcha sockarna med övriga klädseln, det är mammas kille det!

Vi har en julgran på jobbet, och den har Någon Annan klätt. Någon Annan och jag har inte samma tanke när det gäller färgmatchning vilket innebär att det finns kulor i omatchande färg på granen, jättejobbigt för en färgnörd som jag.

Jag kämpar för att hålla ner armarma varje gång jag går förbi för att inte slita bort de felaktiga kulorna. Jag funderar starkt på att "swischa förbi" riktigt fort så att jag råkar slå sönder några, av en händelse alla i samma färg....